Aan de kennis of vaardigheden van je werknemers valt nog wel wat bij te spijkeren. Dus wat doe je? Je stuurt ze op cursus. Een hele dag dompelen ze zich onder in een wereld van kennis om een dag later enorm enthousiast weer op de werkvloer te verschijnen – popelend van ongeduld om hun opgedane kennis in de praktijk te gaan toepassen. Na een week is al dat enthousiasme echter weer als sneeuw voor de zon verdwenen. Herkenbaar scenario? Het kan ook anders, maar dan moet je het wel beter aanpakken.
Werkgevers zijn vaak terughoudend als het gaat om het investeren in de kennis van personeel. Dat vindt dat personeel tenminste zelf als we een recent onderzoek van Randstad mogen geloven. Twee derde van de werknemers vindt dat zijn werkgever meer aandacht zou moeten besteden aan kennisontwikkeling. En dat is geen goed teken. Om niet achter te raken op actuele ontwikkelingen in de branche, is het immers belangrijk om ervoor te zorgen dat werknemers blijven beschikken over de juiste kennis en vaardigheden.
Investeren om werknemers binnen te houden
Dat geldt al helemaal nu de economie weer is aangetrokken. Bedrijven hebben steeds meer moeite met het binnenhalen, maar ook met het binnenhouden van personeel. Talent wordt schaars en als werkgever moet je investeren in werknemers om te voorkomen dat ze vertrekken naar de concurrent.
Een van de beste manieren om dat te doen, is door ze de mogelijkheid te geven om zichzelf binnen de organisatie te ontwikkelen. Of zoals ik een IT-ondernemer onlangs hoorde zeggen: “Ik ben geen Google, dus toptalent aantrekken lukt me niet. Maar ik kan wel de subtop aantrekken en die zelf opleiden om de allerbeste te worden.” Toch doen veel werkgevers dit niet. Vaak omdat ze het een verspilling van tijd en geld vinden. En als we het hebben over een eenmalige training, geef ik ze daarin nog gelijk ook.
Aanleren van nieuw gedrag
Bij personeelsontwikkeling gaat het namelijk om meer dan alleen het opdoen van kennis of het ontwikkelen van vaardigheden. In veel gevallen gaat het om het aanleren van nieuw gedrag. En iedereen die ooit goede voornemens heeft gehad, weet hoe moeilijk het kan zijn om het eigen gedrag aan te passen. Daar is meer voor nodig dan één training die mensen enthousiasmeert. Het enthousiasme van een sessie op de hei zakt immers al snel weer weg als er een weekend tussen zit, als het druk is op het werk of als de prioriteiten om een andere reden even ergens anders komen te liggen.
In plaats van een eenmalige, kortdurende cursus is het beter om medewerkers een volwaardig leerprogramma te bieden. Afgestemd op de praktijk, opgeknipt in kleinere blokken en uitgesmeerd over een langere tijd. Herhaling is daarbij het sleutelwoord: dat zorgt ervoor dat deelnemers hun oude gedrag vervangen door nieuwe gewoonten en gedrag. Zo combineer je de succesvolle methode van blended learning, dat online en offline leermomenten afwisselt, met de kracht van de herhaling. Continuous blended learning dus.
Niet trainen om het trainen
Met continuous blended learning zorg je ervoor dat opgedane kennis en vaardigheden blijven hangen en dat mensen ze direct toepassen in de praktijk. Dankzij de hogere frequentie, maar ook doordat deze manier van opleiden werknemers de kans geeft om echte praktijksituaties te bespreken en daar hun opdrachten op toe te passen. Voor de werkgevers blijft de impact op het aantal declarabele uren zo bovendien beperkt, een mooie bonus.
Train dus niet om het trainen, maar bepaal eerst wat je wilt bereiken en zoek daar de juiste partij bij. Slimme werkgevers beginnen daar vandaag nog mee. En volgende week. En volgende maand. En de maand dáárop. Wanneer je het goed aanpakt, is investeren in de kennis en vaardigheden van je personeel geen verspilling van tijd. Integendeel.
Blended Consultancy, onder andere bekend van de Continuous Blended leerprogramma’s voor sales en non-sales medewerkers, heeft de afgelopen tijd bewezen organisaties meer rendement te laten halen bij hun klanten. Dit doen ze door consultancy, interim-management en trainingen aan te bieden op het vakgebied Sales. Blended Consultancy gelooft dat organisaties met dezelfde mensen meer omzet kunnen boeken door de klassieke muren tussen sales en non-sales af te breken. Iedereen is onderdeel van het commerciële proces en kan bijdragen aan meer omzet.
Analyse | Advies | Implementatie | Operationele ondersteuning | Sparringpartner | Coaching | Visie | Omzet verbetering | Optimaliseren van salesprocessen | Consultancy | Interim-management