Is privacy belangrijker dan de klantrelatie?
Belangrijke informatie over je persoonsgegevens, wij vinden jouw privacy belangrijk, we’re updating our Privacy Policy; zomaar wat onderwerpregels van e-mails die de afgelopen weken in mijn mailbox verschenen. Wat volgde waren onbegrijpelijke mailtjes van zowel bedrijven als instellingen waar ik zakelijk (en privé) zaken mee doe en die probeerden uit te leggen dat ze toch vooral zorgvuldig met mijn persoonsgegevens zullen omgaan.
Hoewel ik na het zoveelste mailtje ben afgehaakt om ze echt kritisch door te nemen, snap ik de algemene boodschap van de afzenders. Ze willen je informeren over de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) die 25 mei aanstaande in werking treedt. Het gros hult zich in de berichtgeving in taaltechnisch juridisch jargon vaak ook nog verwijzend naar privacystatements en verwerkersovereenkomsten.
Klantencontact; omdat het moet, niet omdat het kan
Ik vind het op zijn zachts gezegd bijzonder dat de informatievoorziening over de AVG een kwestie is geworden van moeten en niet van kunnen. Waarom heb ik geen bedrijven voorbij zien komen, die het privacycircus hebben aangegrepen als kans? Als kans om weer echt in contact te komen met mij als bestaande klant (voor bedrijven toch een van de meest waardevolle en kansrijke relaties). Waarom benaderen ze mij afstandelijk en houden ze geen rekening met de klantrelatie? Sterker nog: ik heb eigenlijk helemaal niet het gevoel dat ik als klant wordt behandeld.
Door de klantrelatie serieus te nemen en zich te verdiepen in mijn behoefte hadden die bedrijven zich (in mijn overvolle mailbox) bovendien kunnen onderscheiden van alle andere partijen die de belangrijke kwestie onder de aandacht wilden brengen. Maar helaas ben ik geen partij tegengekomen die het contactmoment heeft aangegrepen om weer op mijn netvlies te komen. Een gemiste kans, als je het mij vraagt!
Dit artikel is ook verschenen op customertalk.nl